Overvejer du at bevæge dig ind på markedet for gensalg af brugte telefoner? Så kan det være en idé at se nærmere på dette hollandske studie om forbrugernes holdning til såkaldte ”opfriskede” brugte mobiltelefoner. Det vil sige brugte telefoner, som en professionel aktør tager ind, reparerer og shiner op således, at de lever op til de samme kvalitetskrav som en ny. Undersøgelsen består af en række semi-strukturerede interviews med 20 personer, hvoraf de 10 havde købt en ny telefon, mens de øvrige 10 havde købt en opfrisket telefon af samme mærke.
De 20 interviews viste som udgangspunkt fire forskellige barrierer for at købe opfriskede telefoner:
- Forbrugerne vidste simpelthen ikke, at konceptet eksisterede
- Forbrugerne misforstod konceptet og forvekslede det med direkte genbrug, hvor der er risiko for eksempelvis skader, defekter eller manglende funktionsdygtighed
- Det var svært at få fat på en ”opfrisket” telefon, idet de ikke er tilgængelige gennem de sædvanlige salgskanaler
- Forbrugerne følte ikke at købet af en ”opfrisket” telefon ville give den samme tilfredsstillelse, som hvis det var en ny
Artiklen bag studiet bringer en række anbefalinger til aktører, som ønsker at bevæge sig ind på markedet for gensalg af brugte telefoner. F.eks. er det vigtigt at finde den rette pris. Er prisen for høj, vil forbrugeren fortrække at købe produktet fra ny. Hvis prisen er for lav, vil forbrugerne opfatte produktet som værende af en for ringe kvalitet. En anden idé er, at sælge produkterne med en garantiordning, svarende til den, som nye produkter sælges med.